Jenny-Vlado.reismee.nl

De achtste dag (14 oktober): De trein ... Krasjnojarks ... Ilanska ...Taishet ... Nizhneudinsk ... Zima ... Anarsk ... Irkutsk (5153 km vanaf Moskou)

Ik heb geen idee hoe laat ik wakker was. Enorm slecht geslapen. Tegen de ochtend ging het wel. Ik kan je vertellen dat als je misselijk bent en je ligt in een rijdende trein ... geen combinatie. De hele dag gaat een beetje aan me voorbij. Af en toe bij een station even rondkijken. Onderweg slaat Vlado wat proviand in. Mmpfff, moet er niet aan denken.

Eigenlijk wil ik alleen slapen, zou ik niet gewoon reisziek zijn?

Inmiddels zitten we aan de vijf uur tijdverschil. Als we strakjes/vanavond om 1 uur ’s nachts (Moskoutijd) uitstappen is het zes uur ’s ochtends. We verlaten dan de Trans-Siberie express en komen hier ook niet meer op terug. Onze overstap zal naar de Trans-Mongolie express zijn, maar eerst het Bajkalmeer.

Ik neem een primatour en we frissen ons, zo ver als mogelijk, op. Tegen het eind van de avond (? Of dag?) voel ik me weer helemaal het dametje. Voor de zekerheid de hele dag heel weinig gegeten. De dames van het restauratierijtuig kwamen tijdens een van mijn zwijmelsessies langs en lieten (tegen betaling van 60 Roebel = geen geld) twee met vlees gevulde warme broodjesdingen achter. Overal waar ik het woord ding gebruik heb ik er ook echt geen normaal Nederlands woord voor. Het is deeg, waarschijnlijk gefrituurd gevuld met een substantie. Wel lekker. Ben benieuwd!

Deze dag zijn er veel Russen in onze wagon gekomen. Volgens mij gaat het gros er ook in Irkutsk uit. De temperatuur begint nu echt te zakken. We merken het voornamelijk aan de kou die van de treinraampjes afstraalt. Dus ... gordijnen dicht, zodra er niets meer buiten te zien valt.

Mijn indruk na drie dagen in een coupe te zitten: Goed te doen, maar je moet wel boeken en spelletjes bij je hebben. Goed gezelschap in de buurt is ook handig. Verder: uitkijken wat je eet en geen wijn drinken. Rond de 1000 roebel voor een glas is een beetje te, vind ik. (ca. 25 Euro).

Verder is het een goede manier om een paar kilo af te vallen. De dagen hierna kan ik maar hele kleine porties naar binnen krijgen.

Reacties

Reacties

lidia

Balen dat jullie zo beroerd zijn geweest ! Verder wederom genoten van de verhalen 4 stuks achterelkaar gelezen. Grandioos!!!!

Mike

Lukt het Sonja Bakkeren een beetje tijdens zo'n reis?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours