Jenny-Vlado.reismee.nl

De derde dag (9 oktober): Peterhof (in de buurt van ...)

Leve de coffeeshops van St. Petersburg.

Laughing
Volop Internet en koffie zoals het ooit bedoeld is.

Vanochtend om 09.00 uur present bij Boris. (Tijdverschil van 2 uur, dus eigenlijk 7 uur. Ik herinner jullie er nog maar even aan). We durfden ook geen minuut te laat te komen. Vervolgens sleurde hij ons twee metro’s en een bus in. Een absoluut unieke ervaring.

Wink
Prachtige metrostations, weer met veel opsmuk en versiering. Metro’s werken met muntjes en de bus: lekker simpel afrekenen bij de chauffeur. Kost allemaal heel weinig.

Precies om half elf waren we present bij het Peterhof (Boris blij, is gek op planning). Het Peterhof was het buitenverblijf van Peter de Grote. Aan het water met uitzicht (bijna) op Finland. De dag begon enigszins koel, maar gelukkig kwam het zonnetje uiteindelijk weer goed door.

Heel veel fonteinen, in een groot park, in alle maten, vormen en hoogtes. Leuk detail: eigenlijk zouden de fonteinen al afgesloten zijn (1 oktober), maar omdat het zulk mooi weer nog was hadden we vandaag (of morgen) de laatste dag. We hadden het ook niet willen missen. Geweldig! Check de foto’s die ik er een dezer dagen weer op zal zetten. Eekhoorntjes gezien die handtam waren. Nieuwsgierig als ik weet niet wat, maar ook enigszins kieskeurig. Leuke beestjes!

Niet op het gras want dan begint er een meneer in een uniform heel hard op een fluitje te blazen.

Yell
Leuk gezicht.

Het grote paleis hebben we natuurlijk ook van binnen en van buiten gezien. Nog meer goud, zijde, barok, etc. Etc. Grote “verzamelaars” hoor. Vanuit heel Europa kregen, veroverden of kochten ze meubels, servies (Wedgewood, yes!), kleden etc. Al mijn lessen zijn weer naar boven getrokken door de wijze woorden van Boris. Was overigens ook het enige waar we op konden varen, want de bordjes zijn allemaal in het cyrillisch geschreven. Dat geldt overigens voor de meeste opschriften, inclusief de menukaarten.

We hebben trouwens nog nooit zo veel bruidjes gezien als hier de afgelopen twee dagen. In alle soorten en maten, letterlijk en figuurlijk. Uiteraard viel er vaar ook een bruidegom waar te nemen. Veelal in glimmende pakken, maar allemaal heel erg blij. Dat wel. Gelukkig maar.

Nog een opvallend feit: aardig wat jonge en oudere mannen zonder benen. Zitten hier en daar langs de kant van de stoep te bedelen. Overblijfsel van de oorlog? Eentje bewoog zich op een plank met wieltjes voort tussen de auto’s door. Levensgevaarlijk.

Toen Boris ons gedropt had in de metro zijn we op eigen houtje naar de Bloedkathedraal gegaan. Ook een prachtig gebouw (en heel veel bruidjes). Zal ook hiervan proberen een foto te plaatsen.

Vervolgens naar het hotel gegaan waar we onze bagage hadden laten staan. De laptop opgepikt en overal en nergens Facebook en Reismee bijgewerkt. Zie hier het resultaat. Onze bevinden met de “Nighttrain” lezen jullie snel.

Groeten van Vlado en Jenny

Cool

O ja, had ik al geschreven dat ons schema voor de komende dagen door elkaar is geschuddeld? Zal jullie worst zijn, want jullie weten ook niet wat het oorspronkelijk was. Het komt hier op neer: zodra we morgen in Moskou zijn staat er een andere Boris klaar, die ons onmiddellijk Moskou laat zien. De dag daarna hebben we “vrij”. Nou ja, klaar voor de nachttrein naar het oosten. Nog meer tijdverschil tegemoet. Ik kijk al uit naar de dagen rust in de trein. Lekker simpel zitten.

Lidia

Zit te genieten van de verhalen, Nieuwe cursus voor het najaar! Suggestie Russisch-Cyrillisch !!!

Mike

Boris ... doet me denken aan een scene uit little britain ...

Tiara Tours