Jenny-Vlado.reismee.nl

De dertiende dag (19 oktober): Ulaan Baatar - zonnetje!

Om half tien staan we, na een goed ontbijt (combi Mongools/Europees), klaar voor de expeditie van vandaag: met het busje door de stad crossen. En wel met als eerste doel: Het Bogd Khaan Paleis. Zo vroeg op de ochtend zijn we de enigen.
Het complex is opgesplitst in een zomer- en een winterpaleis. Het zomerpaleis is voor iedereen en altijd toegankelijk. Te zien zijn afbeeldingen, met de hand gemaakt uit het begin van de 20e eeuw, van boeddhistische goden. Het zijn tempeltjes gelegen in een tuin. Het winterpaleis is geschonken door tsaar Nikolaas 2. Doordat er nogal wat commentaar kwam op het Russische gebaar: een twee verdiepingen huis met een sterk europese inslag, werden er veel boeddhistische elementen in en op aangebracht.
De bezienswaardigheden van het paleis zijn gelukkig hier en daar voorzien van engelse teksten. Leuk om te bekijken. De jonge Kahn kwam niet uit Mongolie en werd al vroeg voorzien van speelgoed dat te maken had met Mongolie (speelgoed ger, etc.) om te wennen aan zijn nieuwe vaderland.

Na het paleis volgde het Nationaal Historisch Museum. Is zeker goed geweest om het ontstaan en de geschiedenis van Mongolie goed op een rijtje te krijgen. De grote collectie met kleding/ klederdrachten/kostuums was heel interessant. Door de grote hoeveelheid volkeren en de verschillende jaargetijden en gelegenheden is er een grote diversiteit aan kleding.

Vervolgens op weg naar het ons welbekende Zing. Weer een goede lunch.

De middag zijn we 'vrij' en na wat overredingskracht kunnen we op eigen houtje op pad. Het liefst zou onze begeleiding ons dag en nacht bijstaan. Maar het is gelukt. We zijn het Department Store gaan verkennen (helaas geen souvenir afdeling aanwezig, waarschijnlijk alleen in het hoogseizoen) en daarna te voet naar het hotel.

Tijdens de avondmaaltijd konden we genieten van authentieke Mongoolse muziek. Gebracht door een gezelschap van vier mannen in Mongoolse kleding met mongoolse muziekinstrumenten. De muziek was plezierig om naar te luisteren, goed te volgen qua ritme en melodie. De Mongoolse zang gebeurt m.b.v. keelklanken. Even wennen, maar zeer knap en plezierig om naar te luisteren.

CD-tje van de jongens gekocht en terug naar het hotel. Administratie bijwerken!

Morgen nog even een museumpje pikken en dan op naar het Terelj Nationaal Park.

Gab

was die mongoolse muziek niet gewoon van de jostiband? :P

Groetjes en veel plezier nog daar!
Gab

Tiara Tours